Vår vd Caroline Andersson intervjuas i Computer Sweden apropå potentialen för AI inom offentlig sektor och hur långt – eller kort – vi har nått hittills. En spännande intervju gjord av Karin Lindström, reporter och redaktör på Computer Sweden.
Efter år av prat om standarder, interoperabilitet och samarbete börjar delar av offentlig sektor bli allt mer datadriven. ”De stora transaktionstunga myndigheterna går före”, säger Caroline Andersson, vd på Governo.
I en rapport till Vinnova 2018 slog managementkonsultföretaget Governo, som arbetar med förändring och digitalisering mot offentlig sektor, fast att AI har en stor potential att effektivisera och öka kvaliteten inom områden som vård och omsorg, skolan, trafik och transporter, stadsutveckling och olika stödfunktioner.
Men för att nå dit krävdes dock ”tydliga målbilder, styrning, ledarskap, innovations- och omställningsförmåga, satsningar på kompetens, en god datahantering och samarbeten på ett antal olika nivåer nationellt och internationellt” skrev man i rapporten.
Kompetensen har höjts
Så hur ser det ut nu – sex år senare? Har vi lyckats? Nja, det har inte gått fullt så fort som Caroline Andersson, vd på Governo, hade önskat. Men samtidigt tycker hon att det är mycket som har hänt sedan dess.
Inte minst har kompetensen blivit mycket bättre.
– Sedan vi skrev rapporten för sex år sedan har det varit ett sug efter AI-utbildningar, att få en grundläggande kompetens kring möjligheter och förutsättningar. Vi har både tagit fram och genomfört många utbildningar själva, men det har också gjorts av andra aktörer. Vi har utbildat på olika nivåer – bäst effekt har utbildningar i ledningsgrupper haft, för att kunna föra strategiska samtal i frågan och säkra förutsättningarna för att komma igång med arbetet, säger hon.
– Och de stora transaktionstunga myndigheter som också varit tidiga med digitaliseringen går före, som Skatteverket, Försäkringskassan och Bolagsverket.
När det gäller Bolagsverket har man rentav omorganiserat sig efter sina värdeströmmar så att man skapar ett ekosystem för sina data berättar Caroline Andersson.
– Starta företag är en sådan värdeström och då måste man fundera på hur data ska strömma för att stötta det. Det blir ett helt nytt sätt att tänka när man lämnar blankett-tänkandet och i stället behöver fundera på vilken data man har och hur den är märkt, om den är korrekt och så vidare.
AI perfekt verktyg mot fusk
Men drivkraften kommer inte bara inifrån – skapandet av exempelvis Utbetalningsmyndigheten har ställt krav på att kunna dela data mellan myndigheter.
Just jakten på fusk och fel i välfärden där kriminella också har utnyttjat systemet är ett komplext problem där åtkomst till data och AI-metoder blir avgörande för att kunna komma åt det.