Kundcase
Ny socialtjänstlag sätter fokus på proaktivt och förebyggande arbete
Bakgrund till uppdraget
I slutet av januari kom beskedet att regeringen har beslutat om propositionen för den nya Socialtjänstlagen, som förväntas att träda i kraft i juli 2025. Målet med den nya socialtjänstlagen är en förebyggande, lättillgänglig och kunskapsbaserad socialtjänst.
Hur stöttade vi kunden?
Det nya lagförslaget ställer krav på den kommunala socialtjänsten att ställa om till att arbeta mer förebyggande, kunskapsbaserad och lättillgänglig.
Under 2024 fanns möjligheten för kommuner att rekvirera ett statsbidrag i ett förberedande syfte. Mariestad kommun var proaktiva i sitt arbete och sökte statsbidraget för att påbörja sitt omställningsarbete under våren 2024.
Hur gick vi tillväga för att stötta kunden?
Governo har varit med och stöttat Mariestad kommun i deras omställningsresa, från nuläges- och behovsanalyser till framtagande av handlingsplan med konkreta aktiviteter för omställningen.
Erika Feltsten, kvalificerad utredare för socialförvaltningen i Mariestad kommun, berättar att förvaltningarna inom socialtjänsten i Mariestad tidigt bestämde sig för att nyttja statsbidraget för att ta in extern kompetens för en nuläges- och behovsanalys.
”Det var viktigt för oss att de konsulter som vi anlitade hade erfarenhet av praktiskt socialt arbete i kombination med förändringsarbete och omvärldsanalys. Vi hade ett mycket positivt första möte där konsulterna var lyhörda för våra behov.”
– ERIKA FELTSTEN, Mariestad kommun
– Det var viktigt för oss att de konsulter som vi anlitade hade erfarenhet av praktiskt socialt arbete i kombination med förändringsarbete och omvärldsanalys. Vi hade ett mycket positivt första möte där konsulterna var lyhörda för våra behov.
Under 2024 har två konsulter från Governo, Rebecka Strandberg och Victoria Råsten Knutmejer, tillsammans med Mariestad kommun arbetat med att ta fram en nuläges- och behovsanalys samt en handlingsplan för det kommande omställningsarbetet av socialtjänsten med anledning av den nya lagen.
Under försommaren 2024 inleddes arbetet med en omfattande intervjustudie med medarbetare i Mariestad kommun.
– Det är i huvudsak medarbetarna som besitter kunskap och erfarenhet om hur organisationen faktiskt fungerar och har insikter om vilka behov och utvecklingsområden som man har. Därför är det av yttersta vikt att vi får träffa medarbetare och ge dom utrymme att berätta om sina erfarenheter. Det är förankrande för hela förändringsresan men även en huvudsaklig datakälla för oss, säger Victoria Råsten Knutmejer.
Det nya lagförslaget innebär bland annat ett nytt förhållningssätt med tonvikt på kunskapsbaserat och förebyggande arbete.
– Omställningen handlar till stor del om att tidigt förebygga sociala problem och förebygga behov av mer omsorgskrävande insatser i framtiden, säger Rebecka Strandberg.
För arbetet i Mariestad kommun innebar det att både förankra den nya lagens kravbild men med hänsyn till den lokala kontexten, sett till både kompetens och resurser. För att validera nulägesbilden av socialtjänsten och för att tillsammans med verksamheten blicka framåt genomförde Governo en workshopsserie. Dessa fokuserade framför allt på vad verksamheten behöver utveckla i linje med den nya lagen.
Vad innebär arbetet framåt för kunden?
Arbetet har mynnat ut i en handlingsplan för socialtjänsten i Mariestad att arbeta vidare med. Denna handlingsplan innehåller aktiviteter på både kort och lång sikt. Efter att projektet mellan Governo och Mariestad kommun har avslutats har förvaltningarna fortsatt arbeta med handlingsplanen genom att bryta ner aktiviteterna i en projektplan för de kommande åren. Under våren fortsätter kommunen med sitt omställningsarbete i flera arbetsgrupper och Erika Feltsten fortsätter att vara drivande i frågorna inom Socialförvaltningen i Mariestad kommun:
– Jag kommer under våren att besöka alla arbetsgrupper för att gå igenom handlingsplanen i sin helhet. Vi genomför workshops i alla berörda verksamheter.
Erika beskriver att de såg Governos tillvägagångssätt med att involvera medarbetare i workshops och intervjuer som en framgångsfaktor. Hon berättar hur inkluderingen av medarbetare på flera nivåer i förvaltningen har skapat en hög nivå av medvetenhet och en känsla av delaktighet i att få vara med och påverka omställningsarbetet. Vidare beskriver Erika samarbetet med Governo som nära och strukturerat med lyhörda konsulter.
– Vi är väldigt nöjda med det arbete som Governo utfört och har fått en bra grund att bygga vidare på. Det har varit ett rent nöje att samarbeta med Victoria och Rebecka på Governo!
Vill du veta mer om detta uppdrag? Varmt välkommen att kontakta vår kollega Victoria Råsten Knutmejer.